Kobunko 2012.07.17. 18:40

For what it's worth

Olyasmi történt velem, ami lelkes médiafogyasztóként nem gondoltam volna, hogy valaha is fog. Nem is túl kényelmes szituáció. Az van, hogy találkozhattam azzal a jelenséggel, amikor valami totálisan érdektelen számomra, nem akarok tudni róla, és mégis úgy érzem, annyi infóba futok bele pusztán fél mondatokból, főcímekből, hogy úgy érzem, teljesen képben vagyok a témában. Mellesleg ma már elolvastam egy-két cikket ennek ellenőrzésére, és tényleg, úgyhogy akár írhatok is róla. Nem közönségdíjra megy a poszt, biztos, van akinek nem tetszik, amit gondolok, de ez van.

Erről a pécsi pszichológusnő-gyilkosságról van szó.

Legelőször a sommás vélemény: Nagyon, tényleg nagyon sajnálom, hogy egy ilyen csinos, fiatal, és vélhetően okos lánnyal ez történt, ez önmagában rendkívül szomorú és elkeserítő dolog, és ismeretlenül is részvétem a családjának. De én akkor sem értem ezt a "felhajtást". Nem értem, miért különb ez a gyilkosság a többinél (például a múlt vasárnap történt győri gyilkosságnál). Nem értem, miért kell ennyire rázizzenni a médiának. Vagyis a fenéket nem értem, hát hogyne érteném, csak azt nem értem, senki nem mondja, hogy ez azért erős? Megöltek egy fiatal lányt, persze, ez brutális, ijesztő, elgondolkoztató dolog, de - ez a rezignáltság talán bunkóságnak hat - történt már ilyen, sőt, ilyenebb. Újra és újra el kell borzadnunk, milyen aberrált állatok rohangálnak szabadlábon (khm, börtönbe kísérés...), de a begyűjtött félinfókból az jött le nekem, hogy ilyen már történt máskor is, és azzal még sincs tele napokon keresztül minimum 10 percen át egy Híradó! Mitől másabb ez a gyilkosság, mitől "fontosabb", ha szabad ilyet mondani, a hölgy halála? Fiatal volt, életerős, meg rendőr, de valahogy nem érzem, hogy túl a brutális gyilkosságon nekem sokkal jobban fel kéne háborodnom, sokkal erősebben kéne követelnem a vendettát, mint más gyilkosságok esetében.

Megszólalt a komplett rendőri vezetés, a tettest azonnal (nem 3 nappal később) a teljes pécsi rendőrség keresi, a vérdíj 25 millió volt ha jól emlékszem, és ez egy gyilkosság, amiből csak a múlt héten történt még, meg az előző hónapban, meg az előző évben, satöbbi. Nagyon sajnálom a lányt, de ez valahol a többi áldozat semmibevételét, vagy legalábbis degradálását jelenti számomra. Vajon itt is megállnak 8 évnél, mint a Cozma-gyilkosság esetében? Vagy ez most kiemelt ügy? Mitől? hogy rendőr, hogy fiatal, vagy csak hogy a média felkapta?

Azt gondolom, minden gyilkosság egyformán elborzasztó, nem lehet valakit "kevésbé sajnálni" egy késelés miatt, és kevésbé elborzadni, csak mert nem fiatal és nem próbálták meg (?) megerőszakolni. Remélem, a tettes megkapja a nagyon, nagyon méltó büntetését, ahogy más gyilkos is, és nem az fog számítani, hol dolgozott, mennyi idős volt az áldozat. És azt is remélem, a média hamar hagyja békében gyászolni a családot, és feldolgozni ezt a rettenetes traumát.

11 komment

Címkék: élet

A bejegyzés trackback címe:

https://elejtett.blog.hu/api/trackback/id/tr844662718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tomibatyo 2012.07.18. 12:35:26

Nekem is pontosan ezek a gondolatok kavarogtak, és kavarognak most is a fejemben, ráadásul a facebook-on is megkaptam a felhívást, amikor keresték a lányt. És akkor sem nagyon értettem. Vajon miért nem keresik ilyen vehemensen minden egyes esetben az eltűntet? Vajon hány olyan ember lehet, aki eltűnt, de nem nyomoztak utána a facebook-on, meg itt ott? Vajon hány olyan ember lehet, akiről ma sem tud a családja semmit? Az lenne a tiszteletteljes kérésem, hogy a nyomozóhatóság minden egyes eltűntet, és minden elkövetőt hasonlóan lázasan keressen, és akkor egy picit megnyugodhatunk.
Arról a cirkuszról már nem is beszélve, ami a feltételezett elkövető körül alakult, ki mer az már egyenesen gusztustalan, ami engem a Cozma gyilkosság utáni hisztériára emlékeztet.

Kobunko · http://elejtett.blog.hu 2012.07.18. 15:43:58

@tomibatyo: Az elkövetős cirkusztól végképp szeretném távol tartani magam, bár várható volt, hogy a szélsőjobb azonnal rárepül, de egyébként én rajtuk kívül sehol nem olvastam a származásáról (túlzottan nem is érdekel). Ahogy lejött a profilból, inkább egy "szimpla" drogos csöves, és jellemzően nem úgy csinálja a balhét, mint a romákra - kétségkívül - jellemző. Ha tényleg annyi minden miatt ült már, akkor rég börtönben kellett volna lennie (ahogy a Vastagbőr fogalmazott, ennél egy koliba is jobban figyelik a beköltözést...), és e gyilkosság nélkül sem értem, mit keres szabadlábon. De a médiát sem érdekli majd más, mint e cirkusz, ahogy a facebookon posztolók is leginkább csak emiatt érdeklődnek...

tomibatyo 2012.07.18. 18:57:00

@Kobunko: Valóban felettébb jó kérdés, hogy mit keresett szabadlábon a tettes, holott akkor rég kóterban kellett volna lennie. Én erre is szeretnék még választ kapni az illetékesektől.
Az ügyről még fogunk hallani, ha akarjuk ha nem. Egyrészt még folyik a nyomozás, másrészt lesz büntetőper és ítélethirdetés is. Akkor is nyugodt lehetsz (függetlenül a kirótt börtönévektől) megkapjuk majd a hogyazamocskosezekilyenek és miért nincs halálbüntetés szövegeket az internet pöcegödreiből. Bayer villant megint egy "idenézzetek mekkora szarember vagyok" cikket, velős rasszista okádékkal, elmúltnyolcévezésekkel stb. Orbán meg Navrasics arra fog célozgatni, hogy nem kevés az az X év. Akár nagyobb összeget is rá mernék tenni, hogy így lesz. :) Kétségkívül nagy tehetségre vall, ebbe is rasszista indítékot belelátni.
"Ahogy lejött a profilból, inkább egy "szimpla" drogos csöves, és jellemzően nem úgy csinálja a balhét, mint a romákra - kétségkívül - jellemző." - ezt a mondatodat, ne haragudj, nem tudom hová tenni, nem nagyon értem.

Kobunko · http://elejtett.blog.hu 2012.07.18. 19:48:22

@tomibatyo: mivel Magyarországon megjelenési kötelezettséged van csak, nem egy rendőrautó jön érted a bevonulásod reggelén, ő meg nem buszozott el. Gondolom kidobtak rá egy körözést (ami gyanítom, úgy megy tovább a rendőrségen, mint a küldd tovább-spamek), aztán ennyiben hagyták, amíg bele nem futnak valahol. Ennyi a magyarázat egy nem illetékestől. A halálbüntetéssel meg úgy vagyok, az ilyeneket nem tartja vissza, van, amikor látom értelmét, de ez nem az az eset. A többi része tuti így lesz, ahogy mondod, de lelkük rajta.

A mondattal arra célzok, hogy Facebookon megjelentek a képek-szövegek, hogy roma, meg egyszer kirabolt 13 éveseket, meg feltört autót, szóval levezették, hogy az elkövető a tipikus "cigánybűnöző", ahogy nevezik. Viszont ahogy tegnap olvastam Indexen a cikket az elkövetőről, valami nem lakott épületben élt, volt valami csaja, napi 2l bor volt a betevő, meg valamit szedett is, asszem a bűntény napján. Egyszóval, aki elolvasott erről bármit is, annak az jön le, hogy felesleges károgni a kurucéknak, ez egy "szimpla" aberrált perverz állat, akit sosem érdemes kiengedni amúgy, és ezeken nem segít se a halálbüntetés, se a jobbik által elképzelt gettósítás. Szóval nagyra értékelném, ha legalább ez a vonal nem erősödne fel a tévékben, még akkor se, ha történetesen tényleg cigány származású követte el. Elég volt már ebből az ügyből.

tomibatyo 2012.07.18. 20:26:48

@Kobunko: Az ítélet kihirdetése után, sőt szerintem a rendőrségi nyomozati szakasz után már nem a rendőrség hatásköre az illető nyomon követése, hanem az illetékes igazságügyi hivatalé, lásd még pártfogói rendszer. Az hogy a meg nem jelent, avagy be nem vonult elítéltet az igazságügyi hivatal körözése alapján állítja elő a rendőrség az egy dolog, de nem már nem a zsaruk az illetékesek. Ha jól tudom. Büntető jogászok biztosan tudják. Remélem érthető amit írtam. Ami egészen pazar a történetben, hogy egy hét nem volt elég, hogy bevágják a kóterba, bár ha félig-meddig hajléktalanról van szó nem csodálkozom annyira.

A másik részével egyet értek, főleg, hogy itt a rasszista kártya egy kicsit sem játszik. Én konkrétan ezt a kifejezést nem értem: "nem úgy csinálja a balhét, mint a romákra - kétségkívül - jellemző."

Kobunko · http://elejtett.blog.hu 2012.07.18. 20:51:22

@tomibatyo: lehet, ez azért jóval szakmaibb megfogalmazás, mint az enyém. Ettől függetlenül a lényeg: mér nem viszi be valaki X. hó Y. napján reggel 8-kor. Mondjuk egy rabszállítóval, de felőlem riksával is lehet. Gyanítom azért sem sietett, mert pontosan tudta, hogy nem fognak belé botlani. Meg gyanítom túlzottan nem is foglalkozott a jövőre.

Nos, attól, hogy nem vagyok a jobbik platformján, még szerintem is van cigánybűnözés. A csoportosan elkövetett rablás-erőfitogtatásra gondolok például. Ez nagyobb részt igenis jellemző rájuk, és kevésbé jellemzők a, khm, nem romákra. Valahogy egyéniben nem annyira bátrak, és - szerencsére - a szexuális bűnözés sincs a profiljukban. Ez most így eléggé suta és demagóg megállapítás, de nagy vonalakban én így gondolom.

tomibatyo 2012.07.18. 21:43:16

@Kobunko: Csak kibújt a szög a zsákból! :) Erről asszem már beszéltünk, de ha nem, nem. Szerintem meg nincs. A büntetőjog ilyet nem ismer. Ez pár náci vadbarom kreálmánya, hogy a beteg fixációjuknak nevet is adjanak, és en block bélyegezzenek meg egy kisebbséget. És amit írtál, hogy "csoportosan elkövetett rablás-erőfitogtatás" sem ismer a jog. A csoportosan elkövetett rablás, na az bűncselekmény. Az erőfitogtatás, az nem, hacsak nem megfélemlítés, és zaklatás. De ez akkor már a skinhead hordákra is igaz, nem? Ha adhatok egy tanácsot, vagy kérhetek valamit, akkor ne használd ezt az undorító kifejezést, mert nem szerencsés, hogy finoman fogalmazzak. Aki erről filozofálgat csak ezeknek a náci disznók alá adja a lovat. Nehogy már pár ilyen frusztrált szarházi irányítsa a közbeszédet!
Hú, nagyon OFF-ba mentünk át.
Mindenesetre ennél a konkrét ügynél a cigányozni, meg a halálbüntetés visszaállításáról hablatyolni, kihasználva egy szerencsétlen élet elmúlását, gusztustalan és gyomorforgató, tetű dolog.
Na, jó éjszakát! :)

Kobunko · http://elejtett.blog.hu 2012.07.19. 15:44:10

@tomibatyo: Hogy mit ismer a jog, és mit ismerek én a szomorú rögvalóban, az sajnos két nagyon különböző dolog. Nem írok külön posztot, de hosszú lesz:

A jogot nem rabolták ki ötször, minden alkalommal romák, a jogot nem félemlítették meg jó párszor a csoportban járó, hőzöngő hordák, és nem szólogatták le a barátait. És ezek a saját tapasztalataim, nem mendemondák a barikádban.

Attól, hogy jogilag nincs olyan kategória, hogy "cigánybűnözés" (tudod mit, ne is legyen, nem kiállt a bűntett ezen módja külön büntetési tételért), attól a valóságban viszont igenis létezik az a fajta bűncselekmény, amit javarészt ennek az etnikumnak a tagjai követnek el - amikor szamurájkardos tömegverekedést, rögtönzött lincselést hallasz, satöbbi. Lehetsz PC, miért ne lehetnél, én meg tarthatom ezt egy elfogadható leírásnak. Nem a cigányokat pecsételem meg ezzel, hanem olyan bűntípust jelölök így, amelyet úgy érzem, túlnyomórészt ők követnek el - tehát a bűnt pecsételem meg. Ahogy kiemeltem azt is amúgy, hogy sok minden meg nem jellemző rájuk. Nekem a legkellemetlenebb, hogy a nácikkal sodródom egy oldalra, de csak azért, mert a liberális felfogásba ez nem illik bele, én még nem fogom becsukni a szemem - sem a szám.

A fő ellenpéldám, amire a poszt végén is utaltam, szegény Marian Cozma, aki nem gyilkológépekbe futott bele, hanem abba, hogy páran (nem egyedül!) bele akartak kötni valakibe, ahogy sok más estén is tették, csak sajnos nagyon rosszul sült el a dolog. És hogy ehhez még hozzátegyek valamit, a suttyó "skinhead-hordák" (azért az igazi skinhead-ek kikérnék ám ezt maguknak!) pedig azokba az öreg, tisztességes, szegénységben élő cigányokba kötnek bele, akik védtelenek, őket félemlítik meg, és nem Cozma gyilkosainál, meg a bodzaszedő bmw-seknél masíroznak, pedig arra lehet azt mondanám, csak tessék.

Egyébként valaki halálát felhasználni erre valóban gyomorforgató. De ha nincs lehetőség ezekről a dolgokról értelmes társadalmi párbeszédet folytatni, az ilyen apropót ragadja meg boldog-boldogtalan, köztük - hogy-hogynem - mi is.

tomibatyo 2012.07.19. 17:19:48

@Kobunko: Isten hozott az előítéletek sűrű erdejében! :) Sajnos a rossz tapasztalatok még táplálják is. :( Készséggel elismerem, amiket mondtál, nem is kell letagadni. Én amit igazán fájlalok, hogy ne a szemétláda nácik retorikája határozza már meg a beszédünket. Csak inteligensebbek vagyunk már Vona+Zagyva a négyzetennél. Marhára zavar, hogy értelmes emberek ilyen fasiszta dumával állnak neki szövegelni, holott tudják, hogy igazából nem is úgy van. Gyönyörű statisztikák vannak (ha nem hát készítik és lesznek) arra, hogy egyes bűnelkövetési módszerek jellemzőek-e egyes etnikumokra, hogy mást nem mondjak az 1920-30-as évek USA-ban a szervezett bűnözés túlnyomórészt nem a WASP közösségből verbuválódott. Szóval itthon rendelkezésre áll egy csomó adat, ebből lehet levonni következtetéseket, és lehet a megoldásokon töprengeni. Nem néhány kétes egzisztencia frusztrációit táplálni, mer nem arra való (lásd. elkövetők etnikai osztályozása - itthon nem tartom jó ötletnek). Hogy kijelentjük, "ezek márpedig ilyenek", az nem vezet sehova, és megmondom őszintén nem veszi be a gyomrom.
Lehet, hogy PC vagyok, lehet, hogy nem, de szeretném kerülni még a látszatát is, hogy nácikkal, még csak retorikai szinten is bármilyen közösséget vállaljak. Az nekem túl mély.

Kobunko · http://elejtett.blog.hu 2012.07.19. 22:16:55

@tomibatyo: Én sem jelentettem ki, hogy ők ilyenek, hanem hogy bizonyos - a jog által nem feltétlen megkülönböztetett - bűncselekményt ők követnek el javarészt.

Én meg nem félek attól, hogy bizonyos szegmensekben egyetértsek akár a szélsőjobbal - ha mindenki faszságot is mond, hobbiból nem állok közéjük. Nem azért nem szavaztam Vonáékra, mert zavar a náci ideológia, hanem mert az általuk felvázolt programot-észt egy ország irányításához nullának éreztem. Ez ilyen egyszerű. És ez nem fasizmus, bármennyire is szeretné a PC belemagyarázni, ez szélső-liberalizmus, ha egyáltalán létezik ez a definíció. Az élet nem fekete és fehér. Értem, amit gondolsz, és tiszteletben is tartom, egész egyszerűen szerintem nem így van. És ettől nem érzem magam sem nácinak,sem fasisztának.

tomibatyo 2012.07.20. 06:49:46

@Kobunko: Én nem is mondtalak annak, csak egyszerűen kínosak, máskor meg szánalmasak, néha meg viccesek, de leginkább felháborítóak.
süti beállítások módosítása